Skip navigation

Tjejerna som ska lyfta Swedish Golf Tour

Bo Steffensen - 18:23 30/11/2017 (uppdaterad 22:06 02/12/2017)

Frida Bräster och Sofia Pettersson har stora planer för Swedish Golf Tour.
– Det vi har störst fokus på just nu är att utöka antalet tävlingar.

Den svenska proffstouren, Swedish Golf Tour, drevs till och med den gångna säsongen av Svenska Golftourerna AB, ett företag delägt av Svenska Golfförbundet och PGA of Sweden.
Nu tar Golfförbundet över – och det är två unga tjejer som ska hålla i trådarna.
Frida Bräster, 21, är projektledare för herrarnas tour.
Hon har spelat golf sedan hon var sex år, är medlem i Sollentuna, har just nu
handicap 9,5 och ser bara positivt på att kliva in som ansvarig på ”manlig mark”.
– Det ska bli en jätterolig uppgift. Det är en utmaning att kliva in som ansvarig för herrtouren, men jag tror det kommer att passa mig. Vi har tagit fram ett nytt ekonomiskt upplägg till klubbarna som vi har varit runt och presenterat, säger Frida Bräster som jobbat på Svenska Golfförbundet i tre år.
– Det första året var jag ute extremt mycket på tävlingar, som TC på juniortouren, och jag har jobbat med all administration. Först kring Nordea Tour och sedan två år tillbaka med alla juniortävlingar.

SOFIA Pettersson, som blir 26 i december, tar hand om damtouren.
Hon har, bland annat, spelat collegegolf i fyra år (i dag är handicapet 3,1). Lillasyster Lisa spelar på Swedish Golf Tour.
– Efter att jag hade pluggat färdigt i USA så gjorde jag praktik på den amerikanska juniortouren. Jag kände att jag inte alls var sugen på att tävla själv, men jag gillar att vara på golfbanan och kom på att jag gärna skulle jobba med det. Sedan blev jag TD för SGF:s juniortour och har varit det i tre somrar. Så när den här tjänsten kom så tänkte jag att det kunde passa mig, säger Sofia Pettersson.

DET ÄR ingen enkel uppgift att få fart på en inhemsk golftour. Svensk golf går bra och är långt fram på den internationella scenen, men det är svårt att få sponsorer och publik att hitta till tävlingar där de flesta spelarna är relativt okända för allmänheten. Ja, det där gäller, som bekant, även på större tourer ute i Europa.
Förra säsongen spelades det 13 tävlingar på SGT:s herrtour (som är en del av Nordic League) och nio på damtouren (varav två ingick på Letas).

Det vi har störst fokus på nu är att hitta arrangörer till 2018. Vårt mål är att utöka antalet tävlingar, framför allt på damsidan, men det är ingen lätt uppgift. Klubbarna räknar verkligen varenda krona. Det viktigaste för spelarna är att de finns bra tävlingstillfällen med en tydlig väg mot toppen, säger Sofia.

AoS
Islänningen Axel Boasson och Kristianstads Sarah Nilsson vann herr- respektive damtouren 2017.
Bild: SGT


I NULÄGET finns alltså ingen huvudsponsor för Swedish Golf Tour – den biten ligger på förbundets marknadsavdelning.
En annan sida av synlighet är sociala medier.
– Det är en helt annan värld i dag jämfört med för några år sedan. Nu finns det stora möjligheter att dra in sponsorer via sociala medier.
Där finns en stor utvecklingspotential. Swedish Golf Tour ska vara en språngbräda för spelarna ut i Europa och här kan vi hjälpa spelarna att synas mer än enbart på golfbanan. Vi tittar mycket på hur Europatouren, LPGA och Challengetouren jobbar med detta. Där finns det mycket inspiration att hämta, säger Frida.

EN NY tävling på damtouren presenterades förra veckan. Den kommer att spelas på Västerås GK (läs mer om det här) och ha världssjuan Anna Nordqvist som frontfigur.
Tidigare fick en arrangerande klubb en summa pengar, olika stor beroende på tävling. Nu införs ett nytt grepp för den kommande säsongen. Ett upplägg som Frida och Sofia åker runt och presenterar på klubbarna ute i landet. Än så länge har de hunnit med ett tjugotal besök.

– Det nya innebär att arrangörerna får behålla ungefär 80 procent av anmälningsavgiften som ett bidrag till prissumman. Det blir en bra utgångspunkt och ett transparent upplägg där alla klubbar har samma förutsättningar. Det är viktigt för oss som idrottsförbund, säger Frida Bräster.
Förra säsongen låg anmälningsavgiften på strax under 2 000 kronor för en tävling på herrtouren. Med 156 spelare i startfältet skulle det innebära, i runda slängar, 250 000 till den arrangerande klubben.
Det där är siffror som går att kalkylera med på herrsidan. En damtävling har lite andra förutsättningar.

– Jag tror det blir lite moment 22 på damtouren. I och med att startfälten inte varit fulla så är det svårt att hitta arrangörer och sponsorer. Klubbarna tycker att det är roligare att arrangera en tävling med 156 spelare än 50. Därför är det extra viktigt när vi schemalägger att vi tar hänsyn till exempelvis större amatörtävlingar ute i Europa men även SGF:s juniortour. Handicapgränsen kommer också att höjas från 4,4 till 8,4. Vi behöver möjliggöra för fler att delta, säger Sofia Pettersson.
En annan förändring inför 2018 är att Future Series för damer avskaffas.
– Det är ologiskt att ha en undertour till en tour som inte är full. I stället hoppas vi kunna samla fler damer på SGT. Vi uppmuntrar klubbar som arrangerat en tävling på Future Series till att ta steget till Swedish Golf Tour.

LÄS MER: 
Anna Nordqvist värd för ny tävling i Västerås
Robin Petersson: "De sista veckorna har varit inspirerande"
Mikael Lindberg: "Det har varit stabilt – men stabilt på en för låg nivå"

 

FÖR NÅGRA veckor sedan skickade Frida och Sofia ut en enkät till alla spelare på touren.
Vi ville ta reda på vad spelarna tycker att vi ska prioritera och förbättra. Vi har fått många svar och kommentarer. Spelarna är mer positiva än vad vi väntade oss. Framför allt säger de att pro am-upplevelsen behöver höjas och att de gärna hjälper till med det, vilket är suveränt. Spelarna tycker om våra tävlingar, det förstår man och de ser ett stort värde i att kunna ha ett stort antal tävlingar i Sverige, säger Frida Bräster.

Spelarna gillar det men den vanlige golfspelaren vet i allmänhet inte vilka spelarna är eller att tävlingen finns. Hur får man det att bli synligare där?
– Där måste vi tänka till. Vi försöker etablera kontakt med kommunerna runt om i landet. Kommunerna kan hjälpa till för att lyfta och sprida golftävlingarna till allmänheten. Vi jobbar på att få till en tävling med ett tydligt samarbete med en kommun och hoppas att det blir ett framgångsrecept. Sedan tror vi på att hitta nya spelformer för att väcka uppmärksamhet kring tävlingarna. Vi uppmanar klubbar att våga tänka nytt. Kristianstad har ju redan ett format där en amatör får chansen att spela med ett proffs, vilket ju är suveränt, säger Frida Bräster.

Vad har ni för långsiktiga mål?
Vi har många långsiktiga mål, men just nu ligger, som sagt, fokus på att presentera ett så bra tävlingsschema som möjligt. Så snart som möjligt. Givetvis jobbar vi för att höja prissummorna och att hitta en ny huvudsponsor. Ett av våra djärvare mål på längre sikt är att prischecken för dam och herr ska vara lika stor.

BO STEFFENSEN
[email protected]

 

 

 


Bild: Göran Söderqvist

Relaterat